Kwiaty doniczkowe

Niewiele o wyglądzie, a dużo o potrzebach roślin

Araukaria wyniosła

Posted by zojalitwin w dniu 24.12. 2010

©

Araucaria heterophylla

 

Opis

Rodzina: Araucariaceae – araukariowate.

Z 18 gatunków w uprawie doniczkowej znaczenie ma tylko jeden A. excelsa – A. wyniosła oraz jej podgatunek Araucaria excelsa var. heterophylla. Jest to naturalna (stworzona przez naturę) hybryda, która przez bardzo wielu ogrodników utożsamiana z gatunkiem. Nie chcąc utrudniać też dałam taki tytuł jakby była gatunkiem . Jeśli natomiast będziemy mieli do czynienia z odmianami typu ‘Compacta’, Gracilis’, ‘Glauca’ i wiele innych to należy wiedzieć, że są to stworzone przez hodowców odmiany A. excelsa.

Araucarią heterophyla ogrodnicy zainteresowali się z powodu jej wyjątkowej dekoracyjności regularnie ułożonych okółków gałęzi bocznych. Cechuje ją również silny (jak na araukarię) wzrost.

Od XVIII do początku XX wieku była jedną z najpopularniejszych roślin pokojowych. Z racji swych wymagań sprzyjały jej pomieszczenia o dużej ilości powietrza i stosunkowo chłodne bo ogrzewane piecami. W tej chwili straciła swe znaczenie bo w małych zbyt ciepłych mieszkaniach trudno zapewnić jej sprzyjające warunki do rozwoju. Mogą sobie na nią pozwolić jedynie mieszkańcy własnych domów gdzie znajdzie się chociaż jedno widne i słabo ogrzewane pomieszczenie.

Musimy wiedzieć, że starsze rośliny zrzucają zwykle gałązki dolnych pięter i jest to proces normalny w końcu araukaria jest drzewem. Nienormalne jest tylko jeśli proces występuje na młodych roślinach.

Występowanie

Pochodzi z wyspy Norfolk. Wyspa Norfolk jest tzw. terytorium zewnętrznym Australii mającym dużą autonomię z własną flagą i herbem. Dlatego w części opracowań podaje się, że pochodzi z Australii.

Wysokość

Rośnie powoli i uprawiana w pomieszczeniach dopiero po kilku latach osiąga wysokość 1,5-2 m.

Stanowisko

Ponieważ nie znosi ona bezpośredniego nasłonecznienia i naj­lepiej czuje się w półcieniu, stanowi bardzo cenny nabytek dla posiadaczy północnych pokoi. .

Zimą należy zapewnić jej jasne pomieszczenie i temperaturę 5-10°C. Na lato wystawiamy araukarię na zewnątrz. Ustawiamy w miejscu zacienionym. W pomieszczeniu potrzebuje dużo miejsca i nie lubi towarzystwa innych roślin. Jeśli dłuższy czas, szczególnie, zimą, temperatura w pomieszczeniu wynosi powyżej 20 °C, araukaria gubi igły tym szybciej im suchsze jest powietrze. Trzeba także dodać, że jest wrażliwa na ulatniający się z kuchenek gaz czy nawet dym papierosowy.

Wymagania

Poza cieniem i chłodem araukaria bardzo lubi wodę, i to nie tylko w ziemi, ale i w powietrzu, toteż podlewamy ją dość obficie, a 2—3 razy w tygodniu zraszamy najlepiej letnią wodą. W zimie podlewamy po wcześniejszym sprawdzeniu wilgotności podłoża. Araukaria jest bardzo wrażliwa nawet na krótkotrwałe przesuszenie i często jest to jej koniec. Od wiosny do lipca zasilamy co 2 tygodnie mieszanką nawozów do roślin iglastych lub każdym innym nawozem o zrównoważonym składzie.

Araukarię przesadzamy raz na dwa – trzy lata, ale nie na wiosnę, jak większość roślin, lecz w sierpniu. Dzieje się tak dlatego, że rośliny iglaste w sierpniu kończą okres wegetacyjny. Przesadzanie jest wówczas znacznie mniejszym stresem dla rośliny. Jeśli z jakiś powodów musimy przesadzić w innym terminie to należy to zrobić pod koniec lutego zanim roślina rozpocznie wzrost. Jak wszystkie rośliny leśne musi mieć podłoże dobrze przepuszczalne lecz o dużej zawartości próchnicy i o odczynie lekko kwaśnym. W handlu jest dostępna ziemia do roślin iglastych. Można się również posłużyć ziemią do azali czy rododendronów lecz należy je wzbogacić o 1/3 objętości wermikulitu lub grysu akwarystycznego średniej grubości. Posiadacze ogródka do kolejnego przesadzania mogą sobie przygotować kompost z igieł sosnowych do tego dodajemy standardową ziemię do kwiatów i któryś z rozluźniaczy. Będziemy mieć wówczas idealne podłoże. Ważną sprawą jest by podczas przesadzania posadzić roślinę na tą samą głębokość. Posadzona głębiej odchoruje. Pamiętajmy by starać się utrzymać kwasowość podłoża w doniczce. Dlatego przynajmniej dwa razy do roku dajemy odrobinę nawozu przeciw brązowieniu igieł i solidnie podlewamy, a na co dzień podlewamy wodą przegotowaną i o temperaturze pokojowej.

Rozmnażanie

Nasiona araukarii tracą zdolność kiełkowania już po miesiącu, a zbierane są wyłącznie na terenach naturalnego występowania drzew i eksportowane na cały świat. Zatem to co jest w amatorskiej sprzedaży z reguły jest znacznie starsze niż miesiąc.

Sadzonki araukarii trzeba pobierać z egzemplarzy specjalnie do tego celu przygotowywanych i przy zachowaniu optymalnych warunków ukorzeniają się około 5 miesięcy.

Te okoliczności chyba są wystarczającym powodem by rozmnażanie tych roślin zostawić fachowcom.

Jeśli w domu mamy ogołocony z dolnych gałązek egzemplarz możemy go odmłodzić przez zastosowanie odkładu powietrznego. Jak to zrobić opisałam w Poradniku ogrodnika na tym blogu. Dodać jedynie należy by odkład umiejscowić możliwie wysoko.

Choroby i szkodniki

W zbyt wysokiej temperaturze staje się podatna na porażenie przez wełnowce i wciornastki.

Odpowiedzi: 34 to “Araukaria wyniosła”

  1. Anonim powiedział/a

    Dobra, wyczerpująca informacja o araukarii,dziękuję bardzo. Teraz już wiem jak dbać o nią. P
    ozdrawiam :)

  2. Tomas powiedział/a

    dzieki ja 3 dni temu byłem śmieci wynieść i ktoś wyrzucił taką ok 80 cm przesadziłem w zwykłą ziemie z ogrodniczego pokój mam od północy temperatura ok 20 stopni, wilgotno jest bo akwarium 200 litrowe stoi w pokoju nie pale. prosze o rade

  3. Anonim powiedział/a

    To podzielę się swoimi doświadczeniami.
    Swoją Araukarie kupiłem późna jesienią na wyprzedaży. Przez zimę stała w pomieszczeniu o dość wysokiej temperaturze (22-23st), ale codziennie rano i wieczorem spryskiwałem ja przegotowana wodą. Co drugi dzień podlewałem ją oszczędnie bardzo małą ilością wody (nie więcej niż 50ml). Ziemia prawie zawsze przesychała (przeczytałem wcześniej ze nie lubi przelewania). Wystawa była północna. Odpowiedzią na pielęgnacje był wzrost o kolejne piętro gałęzi i przedłużenie istniejących.
    Wygląda wspaniale, mimo że postępowałem z nią inaczej niż jest tutaj opisane (tylko mojej narzeczonej z jakiegoś powodu się nie podoba).

  4. Anka powiedział/a

    Dobrze, że trafiłam na ten blog. Mam około 7 letnią aurakarię, nie zraszałam ( dzisiaj zrobiłam jej zraszanie ,ponieważ bardzo zakurzona była), podlewałam 1 raz w tygodniu ( ale obficie), stoi cały rok w pokoju o wschodniej ekspozycji. Doniczkę ma już wg mnie za małą i właśnie przygotowuję się do przesadzenia jej. Pan w sklepie ogrodniczym polecił mi ziemię do róż ( a ja chciałam kupić do roślin iglastych, ale taki pewny swojej wiedzy był). Jutro muszę zakupić nową ziemię oaz keramzyt na dno. Przynajmniej w miesiąc do przesadzania trafiłam, ponieważ wszystko inne wbrew temu co lubi, ale naprawdę do dzisiaj wyglądała pięknie i zdrowo ( i błyskawicznie rosła, jest już pod sufitem), nie wiem jak zniosła zraszanie w kabinie prysznicowej, mam nadzieję, że jej nie zaszkodziłam.

  5. gosia powiedział/a

    Dziękuję za pomocne i wyczerpujące informacje. Jestem posiadaczka urodziwej ok.40- centymetrowej Araukarii od 8 marca ;)) tego roku. Od tego czasu przyrosla o ” jedno piętro”,ale wyrosle pędy są krociutkie i od jakiegoś czasu jakby stoją w miejscu.Zastanawiam sie czy aby nie czas,żeby ja przesadzić,gdyż caly czas stoi w ziemi “sklepowej”(luźnej,jakby torfowej).Dodam że stoi w pokoju zacienionym,podlewam niewielką ilością wody jakieś 2 razy w tygodniu.Proszę o radę i serdecznie pozdrawiam!

    • zojalitwin powiedział/a

      Rośliny iglaste kończą sezon nieco wcześniej niż inne rośliny. Proszę ewentualnie raz w miesiącu podlać nawozem do roślin iglastych, a z braku laku do zielonych lecz połową dawki. I przesadzić pod koniec lutego.

  6. Oshin powiedział/a

    Witam
    mam tego kwiatka ale chyba za mało go podlewałam , gdzieś s internecie nie pamiętam strony było napisane ze podlewa się ją minimalnie. Troszkę zwiotczały jej gałązki ale nie gubi igiełek. Co mogę jeszcze zrobić żeby ją uratować…;(

    • zojalitwin powiedział/a

      Wszystko zależy jak sucho jest przy dnie doniczki. Jeśli to możliwe proszę wyjąć roślinę z doniczki i sprawdzić stan wilgotności. jeśli jest bardzo sucho to trzeba zanurzyć bryłę w wiadrze z letnią wodą aby torf nasiąknął wodą. Sygnałem są bańki powietrza które przestają się wydzielać. Bryłę trzeba przytrzymać pod wodą bo inaczej wypłynie. Jeśli nie jest tak źle to przejść do normalnego podlewania a roślina wróci do formy.

      • Oshin powiedział/a

        a jak poradzić sobie z takimi białymi robakami w tym kwiatku????
        Proszę o odpowiedź – nie jest to mój kwiatek mam się nim opiekować ;(

      • zojalitwin powiedział/a

        W kwiatku czy w ziemi?

      • Oshin powiedział/a

        w ziemi

      • zojalitwin powiedział/a

        Jeśli widać małe muszki latające to w ziemi są ich larwy zwane ziemiórkami. Jeśli po podlaniu białe larwy z czarnymi łebkami szybko wyginają się to są skoczogonki. W obu wypadkach świadczą o nadmiernym podlewaniu. Jedynym naprawdę skutecznym sposobem pozbycia się ich jest przesadzenie rośliny do nowej ziemi lecz wcześniej trzeba usunąć starej jak najwięcej. Zaprzestać nadmiernego podlewania bo znów będzie to samo.

      • Oshin powiedział/a

        Dziękuje

  7. Agata powiedział/a

    Witam:)
    Potrzebuję szybkiej rady dla mojej pięknej arakuarii :( Dostałam od teściowej i o dziwo rosła pięknie , całe lato na dworze pod orzechem , duża i zdrowa ok 80 cm , w kwaśnej ziemi itd … Pewnej nocy zerwał się silny wiatr i nie wiem jakim cudem ciężka donica spadła z postumentu… Złamały się 3 górne piętra i zostało jedno dolne bardzo duże…. Czy jest szansa , że przetrwa i odbuduje się ? Czy to już koniec dla niej ?
    Byłoby mi bardzo szkoda….
    Proszę o radę .
    Dziękuję

    • zojalitwin powiedział/a

      Bardzo małe prawdopodobieństwo. Prawdopodobnie zostanie właśnie taka jaka jest. Proszę jednak nie wyrzucać cuda się zdarzają.

      • Agata powiedział/a

        Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź chociaż liczyłam , że usłyszę iz arakuaria jak nasze świerki czy sosny da radę ukształtować nowy wierzchołek :):) co rok wysadzam nowe drzewko do ogrodu po Bożym Narodzeniu – kupuję w doniczkach i zawsze wierzcholek jest trochę sfatygowany od ozdób…. Jak dotąd każde z 5 czy 6-ciu drzewek wypuściło nową gałązkę , która przejęła rolę czubka … no ale zniszczenia nie były nigdy tak wielkie …. uhhhh … kilka razy próbowałam utrzymać arakuarię w bloku , nigdy się nie udało … dlatego kiedy na wprowadzkę do domu dostałam od teściowej arakuarię pomyślałam , że i tak padnie , jak wszystkie dotąd… A tu była taka niespodzianka – rosła pięknie , zimowała w chłodnym ganku , lato na dworze w cieniu – cieszyła oczy i takie zdarzenie… a dopiero tydzień temu zachwalałam teściowej jak prezent od niej pięknie rośnie …..
        Ten mały czubek z ostatnim nowym piętrem zadołowałam w doniczce z dobrym drenażem , mieszanką ziemi , igliwia i kory – może się ukorzeni… gdzieś wyczytałam , że tak można…
        Pięknie dziękuję zxa odpowiedź :)
        Będę zaglądać częściej z moimi kwiatowymi problemami :)
        Pozdrawiam serdecznie :)

      • zojalitwin powiedział/a

        Życzę powodzenia i cierpliwości. Choć możliwe nie jest to łatwe ani szybkie przedsięwzięcie.

      • Agata powiedział/a

        Witam ponownie :)
        Stałam się wiernym czytelnikiem tego bloga :) Jako kwiatowa maniaczka-amatorka szukałam takiej strony :)
        Mam pytanie o inny kwiat ale nie wiedziałam gdzie wpisać :(
        W Obi w moim mieście jest na wyprzedaży Tacca – krąpiel w odmianie brunatnej , po kwitnieniu oczywiście bo inaczej nie byłaby na 60% wyprzedaży :):):)
        Czy jest szansa żeby zakwitła ponownie jeśli będę o nią dbać ? Czy amatorka da radę utrzymać to cudo przy życiu ? Nie ukrywam , że ten kwiat mnie zafascynował ale że wydaje się być skomplikowany i wymagający to postanowiłam zasięgnąć rady specjalistki :):):)
        Mimo 60% w dół wciąż jest drogi i nie chciałabym niepotrzebnie ryzykować :)
        Pozdrawiam serdecznie :):)

      • zojalitwin powiedział/a

        Proszę nie wydawać pieniędzy. Oczywiście zakwitnąć może ale czy da sobie Pani radę to nie mogę powiedzieć. Nie opisywałam jeszcze tej rośliny i chyba to zrobię w najbliższym czasie.

  8. Agata powiedział/a

    Uffff :) A liczyłam , że Pani odpowie – kupować bo tylko wygląda na trudną :)
    Zaufam jednak opinii specjalistki ale z niecierpliwością będę czekała na jej opis tutaj :) Roślina wygląda kosmicznie w czasie kwitnienia , jak przybysz z kosmosu hi,hi :) Pewnie nie ja jedna mam na nią ochotę ….
    Pozdrawiam serdecznie i następnego razu :)

    • Agata powiedział/a

      Witam ponownie Pani Zoju :)
      No i skusiłam się …. Tacca znów trafiła na pokwitnieniową wyprzedaż i za 19 zł stałam się posiadaczką siedmiu zielonych metrowych liści :):) Tacca Chantieri – tak opisuje naklejka… Wiem , prosiłam już o radę i regularnie sprawdzam , czy coś u Pani nie pojawiło się na temat krąpieli – nietoperza , ale proszę raz jeszcze o wiadomości z botanicznej ręki na temat tej rośliny.:):)
      Niestety moja złamana aracuaria nie przetrwała :(
      Pozdrawiam serdecznie i czekam niecierpliwie na informacje.

  9. Mario powiedział/a

    Mam do sprzedania Araucarie o wysokości 2,5 metra. Ma poobcinane dolne gałęzie bo zajmowała za dużo miejsca w mieszkaniu. W górę też nie ma już możliwości rośnięcia, dlatego muszę ją sprzedać. W miejscu w którym brakuje gałęzi pnie się bluszcz. Bardzo fajnie to wygląda. Nie mam pojęcia ile chcieć za taki okaz :) Może ktoś z Was podpowie ? Do obejrzenia w Jastrzębiu Zdroju lub mogę przesłać zdjęcia na maila. Mój mail mario2705@o2.pl

  10. Iwona powiedział/a

    Witam, mam ogromny kłopot z moja araukarią. 2 miesiące temu dostałam ją od znajomego, u niego rosła ładnie. U mnie stopniowo zaczęła podsychać. Teraz już zostały tylko górne gałęzie zielone (jakieś 8 gałązek , nawet z przyrostami, ale tracącymi już kolor). Temp. w pomieszczeniu jakieś 20-22 stopnie, podlewam co kilka dni, spryskuję gałązki i nic , usycha :-(
    Czy przesadzenie może ją uratować?

    • zojalitwin powiedział/a

      Samo przesadzenie może uratować jeśli ta rośnie jest w zbyt ciasnej doniczce. By to sprawdzić wystarczy wyjąć roślinę z doniczki. Jeśli jednak tam jest w porządku to wysoka temperatura i suche powietrze może doprowadzić to takich objawów. Zakładam, że na gałązkach i igłach nie ma niepożądanych lokatorów.

      • Iwona powiedział/a

        Dziękuję bardzo za tak szybką odpowiedź :-)
        Wydaje mi się, że na gałązkach nie ma lokatorów, przyglądałam się i dotykałam. Gałęzie bardzo zwiesiły się do dołu i usychają. Spróbuję z przesadzaniem. Może moge jakąś poradę dot. przesadzania, słyszałam, że na dno donicy keramzyt, czy ziemia jakaś specjalna, może jakiś nawóz?

      • zojalitwin powiedział/a

        Najlepiej ziemia do iglaków z nawozem o spowolnionym działaniu. Przy braku takowej zwykła ziemia uniwersalna. Jeśli jest trochę lasu w zasięgu można odgarnąć liście z wierzchu i wziąć woreczek tego co pod spodem i wymieszać z uniwersalną. Przy większej roślinie można zamiast keramzytu dać kilka większych kamieni tylko wymytych. Doniczka będzie stabilniejsza a efekt ten sam co przy keramzycie.

  11. Iwona powiedział/a

    Jeszcze raz dziękuję :-) będę próbować i dam znać o rezultacie
    Pozdrawiam ciepło

  12. Halina powiedział/a

    Proszę o radę jak najszybciej.Wczoraj kupiłam piękną araukarię i chcę ją posadzić w ogrodzie,poradzono mi żeby to było miejsce
    lekko osłonęte i w ziemi do iglaków,dziękuję za szybką odpowiedz Halina

    • zojalitwin powiedział/a

      Dobra rada, z tym że należy kopać solidny dół i znacznie szerszy. Tej ziemi ma starczyć na kilka lat, a nie tylko na teraz. Przez pierwsze 3 lata warto narzucić grubą agrowłókninę na zimę. Na Opolszczyźnie z trudem da się ją utrzymać jeśli źle się wybierze stanowisko, mieszkając w chłodniejszym miejscu trzeba się liczyć z mrozowymi uszkodzeniami a roślina rośnie wolno więc i jej regeneracja jest utrudniona.

Dodaj komentarz

 
Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Join 51 other followers

